vad som fick en man att tänka om


del 1

En polisman  i ett muslimiskt land skrev ett följande brev till en sheikh där han berättade vad de var som fick han att återvända till Allah subbhana wa ta ala

Han skrev:

Att se dödsolyckor var en vanlig del av min dag, men en olycka var olik dom andra.

Min partner och jag hade parkerat på vägkanten av motorvägen och vi började disskutera , helt plötsligt så hör vi ljudet av metall som krockar mot metall ,vi vände oss om snabbt för att se vad som hänt det var en frontall krock som hade orsakat det hemska ljudet

Vi kunde inte beskriva blodbadet. Två unga män i ena bilen båda i mycket kritiskt läge att dö. Så vi bar ut dom försiktigt från bilen och la ner dom på marken

Snabbt så återvände vi för att hjälpa föraren av andra bilen. Men han var redan död. Så vi gick tillbaka till dom två ungdomarna som låg på sidan av vägen

Min partner försökte få dom att säga shahadah han sa till dom , Säg La ilaha ill Allah (De finns ingen gud värd att dyrkas förutom Allah)

Men dom reagerade inte. dom började mummla på lyrik till en sång, jag blev skrämmd, Min partner var van med sån här grejer så han forsatte försöka få dom att säga shahadah

Jag stod brevid och kollade, jag rörde mig inte mina ögon var fast på ungdomarna, aldrig någonsin i hela mitt liv hade jag sett nåt liknande än det som hände framför mig, jag hade aldrig sett någon dö, och aldrig på ett sånt satanistiskt sätt

Min partner fortsatte kämpa med att få dom att säga shahadah men till ingen nytta, deras mummlande av sången började sakta att bli tyst, den ena av dom slutade sen den andra ingen av dom rörde sig båda hade dött.

Vi bar dom till polisbilen, min partner var helt tyst inte en viskning i mellan oss vi tog liken till närmaste sjukhus.


Del 2

Ett tag senare berättar Polismannen som skrivit brevet att han började glida ifrån Allah, Men en annan incident hände

Vilken märklig värld efter en tid ungefär 6 månader senare så hände en mycket konstig incident.

En ung man körde på motorvägen,  men påväg in till en stad fick han punktering.
Han parkerade vid sidan av vägen och gick ut för att byta däck, ljudet av en tutandes bil kunde höras bakifrån plötsligt så kör bilen in i den unga mannen, han blir klämd mellan sin egen bil och den andra bilen

han rammlar ner på marken med kritiska skador

jag sprang fram till olycksplatsen med min partner denna gång en annan partner än förra gången, tillsamans bar vi den unga mannens kropp in till vår patrull bil och ringde genast sjukhuset så dom kunde förbereda sig för hans ankomst

Han var en ung man i sina bästa år, religös som vi kunde se på hans utseende, han mummlade nånting medans vi bar honom men vi hade inte varit uppmärksamma på vad.

Hur som helst när vi la honom bak i bilen och han var alldelse blodig men vi hörde att reciterade Quran han var helt inne i att läsa quran ,Prisad vare Allah du kunde aldrig trott att denna man ens kännde nån smärta

fast än blod hade dränkt hans kläder så dom var helt röda hans ben hade knäckts på flera olika ställen ,

Han forsatte att läsa med sin mjuka röst varje vers i sin rätta rytm i hela mitt liv så hade jag aldrig hört en sådan recitation. Jag sa till mig själv ”jag ska få honom att säga shahadah” som jag hade sett min partner göra förut

Min partner och jag lyssnade intensivt på den unga mannens mjuka röst jag fick rysningar ,

Plötsligt upphörde mannen läsande av quranen jag stirrade på den unga mannen medan han tog upp sin hand sträckte ut sitt pekfinger pekade på himmlen och sa shahadah (La ilaaha ill Allah) sen föll hans huvud

jag hoppade bak i bilen och kände på hans hjärta. Han var död

jag kunde inte sluta titta på honom. en tår föll men jag dolde det, jag vände mig om till min partner och sa till honom att den unga mannen hade dött han började gråta högt.  jag började gråta också  patrull bilen blev igen dimmad pågrund av vårt gråtande

Vi kom fram till sjukhuset, snabbt gick vi in springandes genom korridorerna vi sa till läkarna vad som hade hänt många blev berörda av det vi hade berättat för dom, vissa blev gråtfärdiga.

En av personalen ringde till den avlidna unga mannens hem hans bror svarade i telefonen han fick reda på vad som hade hänt. han berättade:

att hans bror (den avlidne) brukade åka till sin mormor som bodde utanför stan varje måndag varje gång han besökte henne så såg han til att spendera tid med dom fattiga och hemlösa barnen på gatorna staden kände till honom han var den som brukade ta med sig islamiska böcker och kasetter hans dammiga mazda brukade va full med ris och socker och till och med godis till familjer som var i nöd

Han lät ingen avråda honom från att åka den långa resan till staden,när folk brukade avråda honom om att åka så sa han alltid på ett vänligt sätt at den långa körtiden var ett bra tillfälle att repetera sin quran memorisering och till att lyssna på islamiska lektioner på sin bandspelare i bilen och att med varje steg till staden hoppasde han på belöning från Allah azza wa djall

Del 3

Mina bröder och systrar! vad var orsaken till att 2 ungdomar dog medans dom mummlade på en sång och en annan ung man dog medans han läste koranen och sa La ilaaha ill Allah ?

skillnaden är levnads sättet, den som lever för Allah och dyrkar Allah följer hans budbärare Mohammed´s(Sallallahu aleyhi wa sallam) fotspår medans resten av världen njuter till fullo av att mätta sina luster, dom fixar pojk/flickvän dom går ut på klubbarna på helgerna dricker alkohol..ja allt som deras lust vill!

en som lever för sin skapare Allah kommer med Allah´s hjälp att kunna dö på ett vackert sätt medans man säger Shahadah

medans en som dyrkade shytan kommer dö på ett mycket hemskt sätt

Allah säger i koranen  36:60 ” Befallade jag er inte, ni söner av adam att inte tjäna djävulen,som är er svurne fiende. 36:61 ” och befallde jag er inte att tillbe mig? det är den raka vägen”

Allah säger här i koranen att dyrka inte shytan!
men de är det som många av oss gör idag vi dyrkar shytan genom att följa våra luster genom att inte lyda våran skapare Allah subbhana wa ta ala

och vi måste veta mina bröder och systrar att vi kommer bli återupplivade framför Allah på samma sätt som vi dör. Tänk dig att dö och man ber inte, tänkt dig att dö i ramadan och man fastar inte tänk dig att dö medans man dricker alkohol eller är ute på klubben Wallahi folk har dött medans dom gör dom största haram grejerna.. vad kommer dom kunna säga till sin Herre??


så vi måste verklingen kämpa i detta liv så vårt nästa liv kan bli det bästa.

Det är sant mina bröder och systrar att Allah är den mest barmhärtiga och Förlåtande

men vem förlåter Allah?

Allah säger i koranen 20:82 ” Men jag ger förvisso den full förlåtelse som ångrar sig, antar tron och sedan lever ett rättskaffens liv och följer vägledningen”

Allah säger också i  koranen 46:31 ”Landsmän hör den som kallar er till gud och tro på honom [Allah] skall ge er förlåtelse för era synder och skona er från ett plågsamt straff

Kära bröder och respekterade systrar låt oss lova oss själva att i natt sätta på våra alarm för Fajr bönen (vi alla vet om vi hade ett plan att ta eller nåt speciellt på teve att se den tiden fajr är så have vi vaknat) så hur kan vi inte vakna till fajr

låt oss sätta på våra Alaram och vakna och be 2 raka till Allah och i sujood då vi är så nära vi kan komma till Allah låt oss då fråga Allah om förlåtelse låt oss då fråga Allah subbhana wa tala att förlåta alla våra synder och vägleda oss till den rätta vägen

Profeten (Sallalahu aleyhi wa sallam) berättade att en man som var ute i öknen helt själv med sin kamel och på sin kamel hade han alla sin mat och dryck  och han förlorar sin kamel ute i öknen så han inväntar bara döden han lägger sig ner för att dö och han sommnar sakta in när han öppnar sina ögon ser han sin kamel framför sig han skriker ut ”Å Allah du är min tjänare och jag är din herre” av sin lycka så säger han helt fel

Profeten Muhammed (Sallalhu aleyhi wa sallam) sa: att Allah subbhana wa ta ala blir mer glad än den här mannen när nån vänder sig i ånger och förlåtelse till honom.

så inatt Fajr tid låt oss va den personen som gör Allah så glad!

One Response to vad som fick en man att tänka om

  1. syster skriver:

    mash’Allah mycket bra påminnelse, jazak Allahu khayr

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: